Gids voor ouders

Voor wie is Habbo bedoeld?
Habbo is gemaakt voor jongeren in de leeftijd 12 tot 18 jaar. Het is voor kinderen jonger dan 12 jaar na december 2008 niet meer toegestaan om een account te registreren. Gebruikers jonger dan 16 jaar zijn verplicht om voor registratie toestemming aan hun ouders te vragen en samen met hun ouders de Algemene Voorwaarden door te lezen voor zij zich registreren.

Mocht uw kind jonger zijn dan 12, maar wel uw toestemming hebben om een nieuw account te maken op Habbo.nl, verzoeken wij u om via e-mail contact met ons op te nemen. Wij zullen u dan van de nodige informatie voorzien zodat u samen met uw kind een account aan kunt maken,

Is Habbo Hotel een veilige plek voor mijn kind?

Het Habbo Hotel wordt 24 uur, zeven dagen per week gemodereerd. Ons moderatie team kan gebruikers die de onze regels overtreden waarschuwen, uit een kamer zetten en zo nodig verbannen uit het hotel. Met een klik op het woordje 'Hulp' dat zich rechts bovenin in het scherm bevindt kan het moderatie team gealarmeerd worden, vanuit elke kamer in het hotel.

Elk gesprek dat in het hotel plaatsvindt gaat door een taalfilter voordat het op het scherm verschijnt. Dit filter verwijdert scheldwoorden, racistische en seksistische opmerkingen en ander ongepast taalgebruik. Het filter werkt ook op Habbonamen en -missies, op kamernamen en de beschrijvingen daarvan. Ze worden dagelijks bijgewerkt en bevatten vele honderden woorden en uitdrukkingen die ongepast of kwetsend zijn.

Berichten die via de Instant Messenger van het hotel ontvangen worden en die tegen de Habbo Regels zijn of als kwetsend worden ervaren, kunnen worden aangeven bij de Habbo Hotel. Wordt in zo'n bericht om een wachtwoord of andere persoonlijke gegevens van uw kind gevraagd, dan blokkeren wij de toegang voor dat account.

Buiten deze maatregelen werken we hard aan de voorlichting van onze gebruikers over hoe ze veilig plezier kunnen hebben in het hotel en op internet in het algemeen. In aanvulling op onze informatie over veiligheid besteden we in het hotel en op de homepage aandacht aan dit onderwerp.

We maken u erop attent dat Habbo Hotel nooit via Skype of vanaf een Hotmailadres contact zal opnemen met gebruikers. Meldt u het alstublieft bij ons als u het vermoeden heeft als iemand zich via mail of Skype voordoet als medewerker van Habbo Hotel.


Zijn de persoonlijke gegevens van de gebruikers beveiligd in het hotel?

We hanteren een strikt Privacyreglement en geven de gegevens van uw kind niet aan anderen - niet aan andere Habbo spelers en niet aan bedrijven anders dan Sulake Corp Oy. Voor alle medewerkers is door de gemeente waarin de medewerker woonachtig is een Verklaring van goed gedrag ("Verklaring omtrent het gedrag") afgeleverd.


Waarom wil Habbo het e-mailadres en de geboortedatum van haar gebruikers weten?

Het e-mailadres dat uw kind bij registratie invult gebruiken we om een e-mail te kunnen sturen met het wachtwoord, als de gebruiker dat vergeten is, maar ook voor andere klantenservice gerelateerde zaken. Habbo's kunnen zelf aangeven of ze andere e-mails (zoals onze nieuwsbrieven) via mail van ons willen ontvangen. De geregistreerde geboortedatum is hierbij een extra veiligheidscheck.


Zijn er kosten verbonden aan de toegang tot Habbo Hotel?

Aanmelden en toegang zijn gratis - de meeste Habbo's gebruiken onze dienst zonder daarbij kosten te maken. Voor een aantal diensten wordt een bedrag gevraagd, zoals meubilair voor in de eigen kamer (door de meeste Habbo's 'Meubi' genoemd).

Voor deze diensten betaal je met Habbo Credits, het betaalmiddel in het hotel. Credits kunnen op verschillende manieren gekocht worden, zoals per creditcard, Ideal, Paysafecard, sms of vaste telefoon. Voor meer informatie over het kopen van Habbo Credits en de kosten die daaraan verbonden zijn kunt u onze Habbo Winkel pagina raadplegen.


Wat kan ik doen als zonder mijn toestemming Credits zijn gekocht?

De betaalmethoden van Habbo Hotel werken niet met abonnementen. Voordat iedere transactie begint vertellen wij onze gebruikers dat er toestemming moet zijn gevraagd bij degene die de rekening betaalt. De enige manier waarop kosten op uw telefoonrekening geboekt kunnen worden is als iemand in huis de telefoon oppakt en onze Habbo Credits Lijn belt of een sms stuurt. Indien uw kind minderjarig is en zonder uw toestemming Credits heeft gekocht, kunt u direct contact opnemen met onze klantenservice. Mocht u meer informatie willen over hoe u deze telefoondiensten kunt (laten) blokkeren van uw mobiele telefoon of huistelefoon neemt u dan contact op met uw provider of met onze klantenservice.


Hoe kan iemand de Credits of Meubels van mijn kind stelen?

Om op naam van een ander in het hotel in te kunnen checken moet je diens wachtwoord weten. Alleen dan kunnen vervolgens de meubels afgepakt worden of de Credits verbruikt worden. Wij informeren en adviseren de gebruikers over hoe je je Habbo-account kunt beschermen door zorgvuldig met je wachtwoord om te gaan. U kunt hier meer over lezen op onze home page bij "over Habbo" onder het tabje "Safety" of via onze FAQ.

In welke gevallen gaan jullie over tot het verbannen/blokkeren van een Habbonaam?

Ons moderatie team gaat alleen over tot een verbanning als er duidelijk aantoonbaar bewijs van een overtreding van de Habbo Regels in een chatlog geregistreerd staat. Deze logs worden aangemaakt zodra er door een Habbo om hulp word geroepen via de 'Hulp' knop rechts bovenin het scherm.

Alle berichten die via de hierboven genoemde 'Hulp' knop worden verstuurd, kunnen door het moderatie team worden gelezen zonder dat ze in de kamer aanwezig hoeven te zijn.
De eerste stap die ons moderatie team neemt, is het verwijderen van de Habbo die in de fout is gegaan. We kunnen Habbo's aanspreken zonder daadwerkelijk in de kamer te zijn. De hulp die geboden wordt door ons moderatie team is daardoor niet in alle gevallen direct zichtbaar voor de Habbo.

In geen geval gaan wij tot een verbanning over via 'horen zeggen'. Er is altijd ondersteunend bewijs in een chatlog nodig om een account te blokkeren.

Ook berichten die via de Instant messenger worden verstuurd kunnen worden gecontroleerd en misbruik van deze Instant messenger en het overtreden van de Habbo Regels via berichten naar Habbo's in de Instant messenger wordt gestraft met een (tijdelijke) blokkering van de toegang tot het spel.

Bij ernstige overtredingen (o.a. diefstal of pogingen tot diefstal van wachtwoorden en meubels) kunnen we besluiten tot een permanente verwijdering uit Habbo Hotel.

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen
Mogelijk gemaakt door Zendesk